Jurulatih Badminton Kami


Jurulatih Badminton kami, Mr.Eric Chuar, pengasas ST Badminton Academy, telah melatih badminton sejak tahun 2007.

Jurulatih Badminton Eric Chuar di Kuala Lumpur Malaysia | Latihan badminton untuk pemula dan dewasa di Setapak

Selamat Datang ke

Profil Jurulatih Badminton Kami Mr.Eric Chuar

Mr. Eric Chuar telah bertanggungjawab menyelia ST Badminton Academy sejak tahun 2007. Sebagai jurulatih, beliau komited untuk memberi tumpuan kepada asas-asas badminton, termasuk pembangunan, pelaksanaan dan pengukuran kaedah latihan yang inovatif untuk para pelajarnya. Dengan pemerhatian yang tajam untuk mengesan kelemahan pelajarnya, Mr. Chuar merangka pelan latihan dan aliran kerja yang disesuaikan untuk setiap individu bagi mempercepatkan peningkatan mereka dalam masa yang singkat.

Pendekatan kejurulatihan Mr. Chuar tidak hanya bergantung pada pengalaman semata-mata. Sebaliknya, beliau percaya bahawa pelan latihan, kaedah dan aliran kerja yang dirancang dengan baik adalah penting untuk mencapai kejayaan dalam kerjaya badminton. Beliau bukan sahaja mendorong pelajarnya untuk mencapai yang terbaik, malah beliau juga berusaha untuk terus meningkatkan kemahiran kejurulatihannya sendiri.

ST Badminton Academy menawarkan rangkaian komprehensif kelas, sesi pembelajaran dan perkhidmatan kejurulatihan badminton, yang semuanya disokong oleh kepakaran dan bimbingan Mr. Chuar.

Jurulatih Badminton Eric Chuar Malaysia KL | Latihan teknik badminton di Wangsa Maju Gombak

Misi Beliau dalam Kerjaya Kejurulatihan

Sebagai seorang Jurulatih Badminton Bertauliah di Malaysia, Mr. Eric Chuar berdedikasi untuk memastikan kelas-kelas badminton di ST Badminton Academy, terutamanya yang direka untuk kanak-kanak, dijalankan dengan mematuhi sepenuhnya peraturan yang ditetapkan. Beliau amat percaya bahawa meluangkan masa untuk mengenal pasti dan menangani kelemahan setiap pelajar adalah penting untuk memastikan peningkatan mereka. Mr. Chuar faham bahawa pelaburan sebegini akan membuahkan hasil yang besar dalam bentuk prestasi yang lebih baik.

Selain itu, Mr. Chuar sedar bahawa berkongsi pengalaman kejurulatihannya dengan kumpulan pelajar senior adalah cara yang berharga untuk membantu mereka berkembang sebagai atlet. Beliau menekankan kepentingan perancangan struktur dan aliran kerja latihan yang betul dalam mencapai kejayaan sebagai jurulatih. Dengan berpegang pada prinsip-prinsip ini, Mr. Chuar telah memastikan bahawa kelas dan latihan badminton ST Badminton Academy kekal di barisan hadapan industri.

Latihan Badminton oleh Mr.Eric Chuar di ST Badminton Academy Kuala Lumpur | Jurulatih badminton di Gombak dan Melati Utama

Kekal Tidak Menggajikan Pembantu Jurulatih Badminton

Sebagai seorang jurulatih badminton dengan pengalaman bertahun-tahun di Malaysia, Mr. Eric Chuar komited untuk memastikan para pelajarnya menerima kualiti pengajaran yang tertinggi. Oleh sebab itu, beliau memilih untuk tidak menggajikan sebarang pembantu jurulatih, walaupun banyak akademi badminton lain berbuat demikian, terutamanya untuk kelas peringkat permulaan. Mr. Chuar percaya bahawa pendekatan sedemikian boleh mengakibatkan kekurangan konsistensi dan kemajuan yang tidak teratur, yang akhirnya menjejaskan keberkesanan kelas latihan.

Menurut Mr. Chuar, setiap jurulatih adalah berbeza, dan kekurangan pengalaman serta pengetahuan pembantu jurulatih boleh mengelirukan pelajar. Untuk mengelakkan perkara ini, beliau mengambil pendekatan secara langsung dan mengendalikan sendiri semua kelas badminton untuk pelajarnya. Mr. Chuar sanggup meluangkan masa yang lama di gelanggang untuk memastikan pelajarnya menerima perhatian peribadi dan bimbingan yang mereka perlukan untuk meningkat maju dan faham. Tahap dedikasi dan komitmen inilah yang membezakan pelajarnya dan membolehkan mereka secara konsisten mengatasi pemain lain dalam sukan ini.

Jurulatih Badminton di KL Setapak Malaysia oleh ST Badminton Academy | Kelas latihan badminton untuk remaja dan dewasa kompetitif

Mengekalkan Saiz Kelas Latihan Beliau Pada Nisbah Rendah

Sejak permulaan kerjaya kejurulatihannya, Mr. Eric Chuar kekal komited untuk memastikan pelajarnya mencapai hasil yang optimum dalam latihan badminton mereka. Beliau teguh dengan pendirian untuk tidak terpengaruh dengan mentaliti perniagaan, yang boleh menjejaskan kualiti pengajarannya demi meningkatkan yuran latihan. Beliau telah belajar untuk menguruskan diri dan sangat bermotivasi untuk mencapai matlamatnya, yang menjadi kunci kejayaannya.

Salah satu faktor utama yang dipercayai oleh Mr. Chuar menyumbang kepada peningkatan pelajarnya ialah nisbah kelas. Sebagai contoh, jika seorang jurulatih melatih empat orang pelajar selama dua jam dalam kelas permulaan, setiap pelajar hanya menerima 30 minit latihan, dan ini tidak mencukupi. Tempoh masa ini tidak mengambil kira sesi memanaskan badan, pergerakan kaki, latihan hayunan raket dan sparring, menjadikan setiap pelajar hanya mempunyai 20 minit masa latihan. Sebagai seorang jurulatih badminton di Malaysia, Mr. Chuar faham bahawa keadaan ini tidak kondusif untuk pembelajaran yang berkesan.

Oleh itu, Mr. Chuar lebih suka mengekalkan nisbah kelas empat orang pelajar atau kurang, kerana beliau sedar bahawa saiz kelas yang lebih kecil membolehkan perhatian yang lebih peribadi dan peluang pembelajaran yang lebih baik. Sebagai seorang jurulatih badminton berpengalaman, Mr. Chuar komited untuk memastikan pelajarnya menerima pengajaran terbaik, tanpa mengira saiz kelas.

Eric Chuar - Latihan Badminton di Malaysia Kuala Lumpur | Jurulatih badminton Gombak Setapak oleh ST Badminton Academy

Sikap & Perwatakan Jurulatih Membawa Perbezaan

Sesetengah pelajar jurulatih ini telah dapat mengenali kualiti seorang jurulatih yang baik dengan memerhatikan kelas-kelas badminton lain, walaupun pada mulanya mereka tidak pasti apa yang perlu dicari. Personaliti dan tingkah laku seorang jurulatih boleh mempengaruhi pengalaman dan kejayaan pelajarnya.

Apabila seorang jurulatih tidak mencurahkan usaha atau masa yang secukupnya, pelajar mungkin akan hilang minat dan gagal untuk maju. Sebaliknya, jika seorang yang digelar “Jurulatih Badminton Bertauliah” bersikap sombong atau tidak menyenangkan, pelajar mungkin akan terikut dengan sifat-sifat negatif ini, walaupun mereka tidak begitu sebelum ini. Oleh itu, adalah munasabah apabila ibu bapa mengadu bahawa anak mereka tidak menunjukkan banyak peningkatan selepas beberapa bulan berlatih – selalunya, jurulatih adalah puncanya.

Jurulatih Badminton ST Badminton Academy KL Malaysia | Latihan fizikal dan simulasi perlawanan untuk pemain kompetitif

Jurulatih Badminton Kami Mengambil Tanggungjawab dan Akauntabiliti

Jurulatih Mr. Eric adalah lebih daripada sekadar seorang jurulatih badminton. Selain memberikan latihan dan bimbingan pakar kepada pelajarnya semasa kelas dan latihan badminton, beliau juga mengutamakan kesejahteraan mental mereka dengan menanam nilai-nilai seperti kerja berpasukan, rendah diri dan kejujuran. Bagi Jurulatih Eric, pelajarnya adalah seperti ahli keluarga, dan beliau sedar bahawa persekitaran pembelajaran yang positif adalah kunci untuk memupuk semangat dan perkembangan.

Mereka yang pernah berlatih dengan Jurulatih Eric boleh mengakui sifatnya yang baik dan prihatin, yang membantu mewujudkan suasana yang mesra dan membina untuk pelajarnya. Dengan memupuk semangat komuniti dan menganggap kelas badmintonnya seperti rumah kedua, Jurulatih Eric menetapkan standard tinggi yang tidak dapat ditandingi oleh ibu bapa yang hanya menekan anak-anak mereka untuk berusaha lebih gigih.

Latihan Badminton oleh Eric Chuar | Jurulatih badminton profesional di Kuala Lumpur

Membina Program Latihan yang Strategik

Jurulatih badminton kami, Mr. Eric, mempunyai pengetahuan luas dalam bidang analisis sukan dan senaman, yang beliau gabungkan ke dalam kelas latihan strategiknya. Beliau amat percaya bahawa data dan sains boleh meningkatkan teknik latihannya dan menaikkan prestasi kejurulatihannya. Untuk tujuan ini, beliau telah mengikuti pelbagai kursus untuk belajar cara membangunkan dan mengaplikasikan program set data kepada para pelajarnya.

Dengan memanfaatkan teknologi dan analisis data, beliau boleh menghasilkan keputusan yang boleh diukur untuk pelajarnya, dan tidak hanya bergantung pada pemerhatiannya semata-mata. Jurulatih Eric malah telah mencipta beberapa program analisis data menggunakan Python, dan telah menghasilkan kod untuk mendapatkan semua keputusan dalam R, bagi mereka yang lebih gemar menggunakan persekitaran tersebut. Beliau sangat berminat dengan potensi kelas latihan yang berasaskan analisis data dan percaya bahawa hasilnya boleh menjadi sangat menarik. Beliau menekankan bahawa kualiti hasil akhirnya bergantung pada latihan strategik khusus yang dibangunkan, dan pelajarnya boleh menjangkakan untuk melihat hasil yang sepadan.

Jangkaan Pythagorean dalam Kejurulatihan oleh Eric Chuar | Analisis data untuk latihan badminton di Malaysia

Jangkaan Pythagorean dalam Kejurulatihan

Jurulatih Mr. Eric menggunakan jangkaan Pythagorean sebagai alat untuk membantu pelajarnya meningkatkan prestasi. Formula matematik ini menyatakan hubungan antara peratusan perlawanan yang dimenangi dan jumlah mata yang dijaringkan oleh seorang pemain, sama ada dalam acara perseorangan atau beregu. Secara khususnya, peratusan perlawanan yang dimenangi adalah berkadar dengan kuasa dua jumlah mata yang dijaringkan oleh pemain, dibahagikan dengan hasil tambah kuasa dua jumlah mata yang dijaringkan dan kuasa dua jumlah mata yang dilepaskan oleh pemain.

Pendekatan ini lazimnya digunakan dalam pertandingan badminton anjuran Persekutuan Badminton Dunia (BWF) untuk menganalisis kesilapan pemain, kesilapan mudah (unforced error), dan peratusan kemenangan, serta untuk meramalkan peluang kemenangan dan menilai penggunaan kemahiran yang berbeza. Dengan menggabungkan analisis data ke dalam metodologi kejurulatihannya, Jurulatih Eric menyediakan pelajarnya dengan pendekatan komprehensif untuk latihan badminton, yang merangkumi penggunaan teknik statistik lanjutan untuk memaklumkan strategi permainan mereka. Berikut adalah pengiraannya,

atau wpc = TF2 / ( TF2 + TA2 )

Di mana TF ialah mata/kerjaya kemenangan yang dijaringkan dan TA ialah mata/kerjaya kemenangan yang dilepaskan. Konsep jangkaan Pythagorean bukan sahaja berguna untuk memahami mengapa sesetengah pemain berjaya, tetapi juga boleh digunakan untuk meramalkan hasil masa depan. Walaupun ia diperkenalkan oleh Jurulatih Mr. Eric, istilah ini boleh menjadi agak sukar difahami oleh ibu bapa dan jurulatih yang tidak biasa dengan analisis sukan.

Eric Chuar Jurulatih Badminton Profesional Malaysia | Kelas badminton untuk kanak-kanak dan pemula di Setapak

Usaha Jurulatih Lebih Penting Daripada Pingat

Eric menyebut

Seorang jurulatih badminton yang baik bukan dinilai dari berapa banyak pingat yang anda menangi suatu masa dahulu. Ia adalah tentang sekarang, berapa banyak usaha dan masa yang anda sanggup luangkan untuk pelajar anda

Sebagai seorang jurulatih di kawasan KL Setapak dan Melati, peranan anda tidak terhenti selepas memenangi pingat atau tamatnya sesuatu pertandingan. Kejurulatihan adalah satu perjalanan yang berterusan, dan ia melambangkan perkongsian unik antara anda dan pelajar anda. Walaupun pingat mungkin satu pencapaian yang signifikan, usaha berterusan anda sebagai jurulatih adalah sama pentingnya dalam membantu pelajar anda mengembangkan kemahiran dan mencapai potensi penuh mereka.

Atau gunakan butang di bawah untuk melihat Pencapaian Jurulatih Eric.

Terima kasih kerana membaca.

Kembali ke laman utama latihan.

Perkongsian Badminton Terkini